Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?

Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę zdrowej diety. Również diety twojego dziecka. Ale jak to zrobić gdy dziecko kręci nosem na ich widok? Szczególnie warzywa nie mają szans z innymi produktami. Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw? Oto 5 sposobów!

  1. Daj przykład

Zanim zaczniemy wymagać od dziecka tego by jadło warzywa, zmobilizujmy do tego samych siebie. Twój przykład w przypadku zdrowej diety twojego dziecka ma ogromny znaczenie. Kiedy do mojego gabinetu przychodzą rodzice z prośbą o pomoc przy włączeniu większej ilości warzyw do diety dziecka, zadaję pytanie: „A czy zajadasz się warzywami? Czy dajesz przykład dziecku?” Sama jestem tego przykładem. To moi rodzice nauczyli mnie jeść warzywa gdy byłam dzieckiem. Na moim talerzu zawsze pojawiały się różnorodne, sezonowe warzywa i owoce. To dzięki nim w dzieciństwie poznałam smak warzyw. Widziałam jak zajadali się sałatką. Zrywali pomidory prosto z krzaczka i jedli je jak jabłka. Oczywiście, moja prawdziwa miłość do warzyw powstała podczas studiów żywieniowych, kiedy to poznałam ich właściwości, wpływ na organizm i profilaktykę wielu chorób. Chyba większości nie trzeba przekonywać do tego, że warzywa są zdrowe i warto je jeść. Jednak często nie jest to wystarczający argument.

Jeśli do tej pory nie przepadałeś za warzywami spróbuj się do nich przekonać. Przygotuj w inny sposób nielubianej do tej pory marchewki czy buraka. Dodaj innych przypraw albo polej je apetycznym sosem. Pamiętaj też, że nie musisz polubić wszystkich warzyw. Uwierz, że warzywa można polubić w każdym wieku. I zacznij jeść warzywa przy dziecku. Uwierz, że twój przykład ma ogromną moc!

  1. Udostępnij dziecku warzywa

Rozmawiając w gabinecie z małymi pacjentami o warzywach niejednokrotnie okazuje się, że dziecko chętnie zjadłoby warzywa, ale nie ma do nich dostępu. „Ale jak nie masz dostępu? Przecież jest pełna lodówka warzyw!” odpowiadają rodzice. I rzeczywiście, lodówka jest pełna pomidorów, ogórków, rzodkiewek, kalarepek, marchewek… – warzyw, które trzeba wcześniej umyć, obrać, pokroić. Starsze dziecko pewnie nie będzie mieć problemu z umyciem, obraniem i pokrojeniem warzyw. Dla młodszego może to być jednak już zbyt wiele. Zresztą nawet te starsze dzieci szybko zniechęcą się do jedzenia warzyw, skoro przed konsumpcją czeka je długa droga ich przygotowania. Co zatem możesz zrobić?

Maksymalnie uprość drogę warzyw do talerza dziecka. Możesz w lodówce zostawić już wcześniej umyte, obrane i pokrojone w plasterki warzywa. Na blacie w kuchni w miseczce zostaw umyte rzodkiewki czy koktajlowe pomidorki. Zrób zielony koktajl na bazie liściastych warzyw i owoców albo wyciśnij sok z warzyw i postaw go w dzbanku w widocznym miejscu. Pamiętaj, żeby warzywa były dostrzeżone przez dziecko, muszą stać na wysokości oczu dziecka.

  1. Nie poddawaj się

Rodzice zbyt łatwo się poddają. Badania pokazują, że dzieci potrzebują ok. 15 prób nim zaakceptują nowy smak. Tymczasem rodzice rezygnują z powtórnego podania warzywa, jeśli dziecko już raz odmówiło jego zjedzenia. Bo i po co? Skoro i tak tego nie zje i będzie głodne. Tymczasem to błędne koło, bo im rzadziej coś dziecku proponujemy tym szansa na to, że pozna nowe smaki i je polubi jest mniejsza.

Jeśli twoje dziecko w zeszłym tygodniu skrzywiło się na widok marchewki wcale nie oznacza, że w tym tygodniu nie zje jej ze smakiem. Szczególnie wtedy gdy nie ma skończonych 5 lat, bo dopiero po 5 roku życia kształtują się preferencje smakowe dziecka. Pamiętaj, że dziecko nie od razu musi zajadać się warzywami. Najważniejsze by poznało ich różnorodność smaku, konsystencji, a nawet kolorów.

  1. Dbaj o różnorodność

Różnorodność to jedna z zasad zdrowej diety. Można zastosować ją także w stosunku do warzyw. Twoje dziecko nie przepada za surową marchewką? Podaj ją w formie ugotowanej. Im większa różnorodność tym lepiej.

Dla dziecka marchewka pokrojona w słupki, marchewka pokrojona w talarki, surówka ze startej marchewki, marchewka z rosołu, marchewka ugotowana z groszkiem, chipsy z marchewki, placki marchewkowe, zupa krem z marchewki to zupełnie inne marchewka! Może twoje dziecko pokocha marchewkę z rosołu mimo, że nie raz odmówiło zjedzenia tej ugotowanej z groszkiem? Spróbuj! Masz tak wiele możliwości.

  1. Nadaj warzywom smaku

Każda potrawa by nam smakowała musi być po prostu smaczna. Zastanów się jakie smaki lubi twoje dziecko. Jakie konsystencje potraw sprawiają mu najwięcej przyjemności: woli jedzenie chrupiące, kruche a może gładkie, miękkie?

Wykorzystaj to. Dodaj do warzyw przypraw, sosów. Być może twoja pociecha jest fanem ketchupu- polej nim warzywa! Być może chętnie pije owocowe koktajle – miksując owoce połącz je z warzywami! A może uwielbia ser – zapiecz warzywa z serem!

super żywność

Małgorzata RóżańskaMałgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej Foodarea (www.foodarea.pl), w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Autorka książki „Super Żywność czyli superfoods po polsku”.


  • Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł – udostępnij go dalej!
  • Na fan page’u na facebooku dzieje się dużo więcej i z dużą dawką humoru. Wpadnij do nas!
  • Chcesz porozmawiać z innymi rodzicami? Zapraszamy do zamkniętej grupy na facebooku!
  • Jeśli chcesz podzielić się swoją historią, opinią, doświadczeniem na łamach portalu, napisz do nas: kontakt@multirodzice.pl
  • Będzie nam miło, jeśli dasz znać znajomym o multiRodzicach. Sharing is caring! :-)

Kiedyś miłośniczka podróży i przygód podwyższających adrenalinę. Obecnie uskutecznia głównie podróże pojazdem trójkołowym do klubu malucha i z powrotem, a adrenalinę ma wiecznie podwyższoną poczynaniami wszędobylskich, bliźniaczych potomków. Kocha swoją rodzinę, przyjaciół, dobry film i jeszcze lepszą książkę, fotografię, Kraków, kawę z pianką, jazdę na motorze i bycie mamą.

Skomentuj

Ładowanie