Witaminy niezbędne dla prawidłowego rozwoju organizmu dziecka

Witaminy są grupą związków organicznych, które mimo że nie stanowią źródła energii dla organizmu, są niezbędne dla właściwego funkcjonowania ustroju. Szczególnie dużą rolę odgrywają one w okresie wzrostu i rozwoju dziecka jako, że rosnący organizm jest wyjątkowo wrażliwy na wszelkiego rodzaju niedobory.

Witamina A

To grupa rozpuszczalnych w tłuszczach związków, które występują pod postacią retinolu oraz jego pochodnych i prowitaminy A. Stanowią kluczową rolę w procesach widzenia. To właśnie z retinolu powstaje retinal będący składnikiem rodopsyny – barwnika zlokalizowanego w pręcikach siatkówki. Są one również niezbędne w procesach wzrostu i rozwoju, jako że warunkują powstawanie nowych komórek. Witamina A wpływa na prawidłową pracę układu odpornościowego, a to ze względu na jej działanie na grasicę – organ, w którym dojrzewają limfocyty T. Odpowiedzialna jest ona również na funkcjonowanie tkanki nabłonkowej oraz błon śluzowych uczestnicząc w syntezie śluzu, który je chroni. Bierze także udział w przemianach biochemicznych substancji takich, jak chociażby hormony.

Zalecane spożycie witaminy A dla dzieci pomiędzy 1 a 9 rokiem życia wynosi 400 – 500 mikrogramów na dobę. Doskonałe jej źródła to podroby, tran, nieodtłuszczone mleko, żółtka jaj, śmietana oraz owoce o żółtej, zielonej i pomarańczowej barwie, jak brzoskwinie czy morele.

Witamina C

Witamina C należy do grupy związków rozpuszczalnych w wodzie. Posiada silne działanie antyoksydacyjne, czyli zabezpieczające przed procesami utleniania. Odgrywa kluczową rolę w przemianie związków takich, jak hormony steroidowe, barwniki skóry czy aminokwasy. Wpływa na odporność organizmu i jest niezbędna dla prawidłowej syntezy kolagenu – białka budującego między innymi skórę, chrząstki oraz kości. Niedobór witaminy C przyczyniać może się do zwiększonej podatności na zmęczenie, braku łaknienia, zmęczenia, osłabienia oraz bólów mięśniowo – stawowych.

Dzieci w wieku od 1 do 19 lat powinny spożywać jej dawkę na poziomie między 40 a 75 mikrogramów na dobę. Witaminę C znajdziemy w owocach porzeczki, jagody oraz róży, warzywach kapustnych, zielonej pietruszce czy papryce.

Witamina D

Witamina D jest witaminą o charakterze hormonalnym, która działa w podobny sposób, co hormony steroidowe. Powstaje na skutek działania promieni UV w skórze ze związku będącego pochodną cholesterolu. Odgrywa kluczową rolę w procesie wzrostu i rozwoju układu kostnego. Jest niezbędna, aby organizm był w stanie przyswoić wapń, będący podstawowym budulcem tych struktur. Pozwala również na wykorzystanie zawartego w pożywieniu fosforu, który pełni nie tylko funkcję budulcową, lecz wpływa także na przyswajanie wapnia, uczestniczy w utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej i uaktywnia niektóre witaminy z grupy B.

Witamina D jest odpowiedzialna za utrzymanie optymalnej relacji między wapniem i fosforem, co wpływa w sposób bezpośredni na rozwój oraz mineralizację tkanki kostnej. Wzmacnia także układ immunologiczny, a jej odpowiednia ilość oddziałuje na prawidłowy stan skóry, szkliwa zębów i pracę mięśni. Jej niedobory prowadzić mogą do krzywicy, której objawami są między innymi drażliwość, spadek łaknienia, zaparcia, skolioza czy płaskostopie.

Optymalna dzienna dawka witaminy D u dzieci wynosi 5 mikrogramów. Doskonałe jej źródła to mleko, masło, jaja, sery czy tłuste ryby morskie.

Witamina E

Jej cechą charakterystyczną jest duży potencjał antyoksydacyjny, co oznacza, że skutecznie zwalcza ona nadmiar wolnych rodników, czyli reaktywnych cząsteczek mogących przyczyniać się do uszkodzeń komórek organizmu. Witamina E wpływa na odporność organizmu, hamuje utlenianie się złego cholesterolu, normuje poziom glukozy we krwi, poprawia działanie insuliny i ma duży potencjał antynowotworowy. U niemowląt z niską masą urodzeniową i niewielkim poziomem tej witaminy zaobserwować można zaburzenia wzrostu naczyń krwionośnych w oku, co może prowadzić do ślepoty, zaburzenia nerwowo – mięśniowe i zwiększoną skłonność płytek krwi do zlepiania się.

Optymalne spożycie witaminy E u dzieci pomiędzy 1 a 18 rokiem życia wynosi od 6 do 10 mikrogramów dzienne. Witamina E zawarta jest w olejach roślinnych, szpinaku, zielonej pietruszce, sałacie, kiełkach i zarodkach zbóż, żółtku jajka oraz przetworach mlecznych.

Witamina B5

To rozpuszczalna w wodzie witamina odgrywająca kluczową rolę w metabolizmie węglowodanów i tłuszczy, wiążąca się z procesem wytwarzania energii w organizmie. Bierze udział w syntezie istotnych dla organizmu związków takich, jak hormony steroidowe. Oddziałuje na odporność oraz regenerację komórek i sprawne funkcjonowanie układu nerwowego; przyspiesza także gojenie się ran.

Dzieci między 1 a 18 rokiem życia przyjmować powinny od 2 do 5 mikrogramów tej witaminy dziennie. Znaleźć możemy ją w nasionach roślin strączkowych, gruboziarnistych produktach zbożowych, drożdżach oraz wątróbce. Więcej informacji na temat witamin dla dzieci dostępnych jest na stronie http://visolvit.pl/.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!


Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł – udostępnij go dalej!

  • Na fan page’u na facebooku dzieje się dużo więcej i z dużą dawką humoru. Wpadnij do nas!
  • Chcesz porozmawiać z innymi rodzicami? Zapraszamy do zamkniętej grupy na facebooku!
  • Jeśli chcesz podzielić się swoją historią, opinią, doświadczeniem na łamach portalu, napisz do nas: kontakt@multirodzice.pl
  • Będzie nam miło, jeśli dasz znać znajomym o multiRodzicach. Sharing is caring!

Kiedyś miłośniczka podróży i przygód podwyższających adrenalinę. Obecnie uskutecznia głównie podróże pojazdem trójkołowym do klubu malucha i z powrotem, a adrenalinę ma wiecznie podwyższoną poczynaniami wszędobylskich, bliźniaczych potomków. Kocha swoją rodzinę, przyjaciół, dobry film i jeszcze lepszą książkę, fotografię, Kraków, kawę z pianką, jazdę na motorze i bycie mamą.

Skomentuj

Ładowanie